Buscador per paraules clau
14 desembre 2022

El sector de l’automoció del Vallès Occidental encara el futur de la reindustrialització i l’impacte del vehicle elèctric en l’ocupació

Aquest dimarts la seu del Consell Comarcal ha acollit la jornada de debat Els processos de reindustrialització: reptes i situació per posar sobre la taula experiències recents de tancaments industrials i les noves fites i reptes a assolir en el sector automoció, basades en el procés de transformació que viu en àmbits com la sostenibilitat, la tecnologia o la implantació dels vehicles elèctrics, amb una important afectació en l’ocupació. La jornada ha permès detectar i abordar les necessitats del sector i els reptes de futur, per garantir la seva continuïtat al Vallès Occidental.

Canvis en el sector de l’automoció al Vallès Occidental

En les últimes dècades, el Vallès i el conjunt del país han patit un degoteig constant de tancaments industrials d’empreses del sector de l’automoció. El seu impacte sobre el territori, les empreses de la cadena de valor i les persones té un efecte diferent segons la gestió i resultat del propi procés de reindustrialització. Al Vallès Occidental són un bon exemple els tancaments de la Nissan, Continental o Teconnectivity, afectant a més de 1.000 persones i al teixit industrial local. Durant la sessió d’aquest dimarts s’ha compartit la situació legal en aquest àmbit, els reptes i propostes de millora i exemples de bones pràctiques.

Xavier Garcés, conseller comarcal de Desenvolupament Econòmica i Indústria i alcalde de Barberà del Vallès, ha explicat les accions que s’han fet el darrer any per acompanyar les persones treballadores d’aquestes empreses, com formació, acompanyament o acreditació de competències. També ha destacat “la tasca de detecció de les empreses de producció i de serveis de suport a l’automoció, que superen la vuitantena a la comarca” i “l’elaboració del nou catàleg del vehicle elèctric de la comarca, així com la incorporació de noves vocacions industrials lligades al sector de l’automoció, dins l’oferta del Catàleg de vocacions industrials”.

Per la seva banda, Eva Menor, presidenta de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Badia del Vallès, ha assegurat que “la mida comarcal és molt adequada pels temes de planificació i pels de formació i això ens ha permès treballar molt bé al Vallès Occidental”. També ha expressat que “el sector de l’automoció es troba en un moment complicat però també ple de reptes. Té futur i és un pilar important de la nostra economia: tenim talent, tenim indústria i tenim infraestructures per fer-ho possible”.

Montcada i Reixac és un dels municipis que ha patit més les deslocalitzacions dels darrers anys. La seva alcaldessa, Laura Campos, ha destacat “la necessitat de dotar-nos d’instruments de concertació i cooperació per compartir estratègies de desenvolupament econòmic”. En aquest sentit ha reiterat la petició “que es descentralitzin recursos del Pacte Nacional per a la Indústria”. També ha destacat que “és important que es doni un impuls a la formació professional tenint en compte que la planificació de l’oferta formativa es faci de la mà del món econòmic, els ajuntaments i els sindicats”.

Els plans de reindustrialització, un procés complex d’implementar

Jordi Carbonell, sub-director d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, ha posat èmfasi en la necessitat de crear una normativa àgil i poc complicada, per tal de millorar els processos de reindustrialització des d’abans dels seus inicis i fins el final. Ha exposat diferents exemples d’actuació per tal de garantir la continuïtat del teixit industrial, com la col·laboració amb el Registre Mercantil davant de tancaments empresarials.

Juan José Berbel, soci de Metys, ha avançat que properament és possible un escenari de reestructuracions empresarials davant l’augment de preus de l’energia, els tipus d’interès i els retorns dels crèdits ICO. Ha aportat la seva experiència en tancaments empresarials explicant les lliçons apreses i com, malgrat les dificultats, els processos son possibles si es treballa de forma conjunta i determinada.

Finalment, s’ha obert un debat amb representants dels agents socials i econòmics de la comarca, CCOO, UGT, CECOT, CIESC, i PIMEC, i una representació del Servei d’Ocupació de Catalunya. S’ha posat de manifest que malgrat la complexitat d’implementar plans de reindustrialització és important treballar aspectes previs que permetin anticipar els tancaments. En conjunt s’ha apuntat la necessitat de concertació entre totes les parts implicades, d’establir protocols de col·laboració entre administracions per disposar d’informació prèvia, de potenciar el teixit industrial local de PIMEs davant de noves inversions o de treballar perquè des de les administracions es facilitin ajudes i recursos de suport davant de tancaments.

Nou catàleg amb el potencial productiu del vehicle elèctric a la comarca

En la sessió d’aquest dimarts també s’ha presentat el nou Catàleg del vehicle elèctric del Vallès Occidental que es publicarà properament. Es tracta d’un catàleg interactiu amb les empreses del sector d’automoció de tota la comarca que inclou un mapa dels components necessaris per cada part d’un vehicle elèctric, serveis i projectes amb criteris de sostenibilitat de la cadena de valor del sector de fabricació d’automoció que ofereixen les empreses de la comarca.

L’objectiu del producte és oferir una imatge del potencial, tant present com futur, de les empreses i entitats del sector d’automoció de la comarca.

Aquest actuació forma part del Pla de suport a la reconversió del sector de la fabricació de l’automoció que té l’objectiu de pal·liar els efectes negatius de la crisi del sector de l’automoció sobre l’ocupació i facilitar la capacitació a nivell competencial, tècnic i d’habilitats a través d’una formació pràctica i està finançat per la Diputació de Barcelona.

Tornar

Comparteix la pàgina

Facebooktwitterlinkedinmail