Aquestes aprovacions s’emmarquen en el treball constant que el Consell Comarcal duu a terme conjuntament amb els ajuntaments i el Consorci de Residus, amb l’objectiu de millorar els percentatges de recollida selectiva, reforçar la prevenció de residus i avançar en la transformació de les infraestructures i els serveis comarcals. De fet, també està en marxa la licitació de les obres i la concessió de la Planta de Can Barba, que tracta la fracció orgànica.
El Pla de Prevenció de Residus i Recursos (PREVOC) 2025-2030
EI PREVOC, elaborat pel Consorci de Residus i per encàrrec del Consell d’Alcaldies del Vallès Occidental és el full de ruta comarcal en matèria de prevenció i gestió de residus per als cinc anys vinents. El document estableix una estratègia compartida entre el Consell Comarcal, el
Consorci, els ajuntaments, les entitats socials i econòmiques, les escoles i la ciutadania.
El Pla fixa objectius ambiciosos: reduir la generació de residus municipals, assolir els objectius europeus de recollida selectiva, fomentar la reutilització i el consum responsable, i millorar la valorització dels residus a través de les infraestructures comarcals. Entre els seus àmbits d’actuació destaquen la prevenció del malbaratament alimentari i dels residus tèxtils, el reforç de la reutilització i l’impuls de l’educació ambiental.
Mesures de sensibilització i implicació ciutadana
A aquestes accions s’hi afegeix un pla integral de sensibilització i informació a la ciutadania, que començarà a desplegar-se aquest novembre. Un equip de 10 agents ambientals recorrerà els carrers dels municipis de la comarca per donar suport i assessorament a la ciutadania sobre la correcta separació de residus i l’ús adequat dels contenidors. Aquests agents també podran desenvolupar accions concretes en municipis que ho requereixin.
Modificació de l’Ordenança de la taxa comarcal de residus
Aquest Consell Comarcal té la competència delegada del servei de tractament de residus per part de 10 ajuntaments de la comarca. Els ajuntaments delegants compten amb dos models de recollida diferents: el que compta amb identificació d’usuari i el que no compta amb identificació d’usuari. La modificació aprovada adapta l’Ordenança a les necessitats reals dels municipis i incorpora millores tècniques i de càlcul que permetran avançar en la implantació dels sistemes de recollida amb identificació d’usuari.
La nova regulació té en compte l’experiència acumulada en els primers tres anys d’aplicació de la taxa i consolida el model de governança compartida entre ajuntaments i ens comarcals. A partir de les dades facilitades pels ajuntaments delegants, s’ha calculat la previsió del cost de tractament del 2026 i s’han actualitzat els coeficients i imports de la taxa per a cada municipi.
Hi han votat a favor els grups comarcals del PSC, ERC, Junts per Catalunya, En Comú Podem i Tot per Terrassa. Hi han votat a favor els grups de VOX, PP i CAM-AMUNT.